De 4 eigenschappen van een top Relatiemanager

Welke eigenschappen en vaardigheden zijn zowel kenmerkend als noodzakelijk voor een top Relatiemanager of überhaupt voor elke commerciële functie? Een ding is zeker, het beschikken over zowel sociale als over resultaatgerichte vaardigheden is cruciaal. 

Als je deze 4 eigenschappen sterk ontwikkelt en goed beheerst zal het je makkelijk lukken om succesvol klantenrelaties aan te gaan, te onderhouden en uit te breiden. Daarnaast zal ongetwijfeld het behalen van de organisatiedoelstellingen vanzelf gaan omdat dat voortvloeit uit goed relatiemanagement.

 

Kennis van zaken

In jouw vakgebied sta je bekend als een echte kenner, een specialist. Jij bent goed op de hoogte van de doelen en de waarden van je eigen organisatie. Daarnaast ken je de branche en het product of de service van jouw klanten als geen ander. Dat houdt in dat je ook goed op de hoogte bent van de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten en van de concurrenten van jouw klanten.

 

Focus op klantenrelatie

Klantgericht zijn is een understatement. Klanten moeten jou kunnen vertrouwen voordat zij zaken met je gaan doen. Zij moeten het gevoel hebben dat je het beste met hen voor hebt en dat het bij jou niet alleen om je targets of de centen draait. Onderhoud je klantenrelaties dus goed en doe extra moeite om ervoor te zorgen dat klanten op nummer één staan, niet alleen bij jou maar ook binnen je organisatie.

De sleutel tot succes? Eerlijk en openhartig zijn over de prijzen en voorwaarden van je bedrijf én consistent zijn tegenover je klanten. 

Als je hun vertrouwen kunt winnen, blijven klanten loyaal tegenover je organisatie, ook al zijn er misschien concurrerende bedrijven die een betere prijs of product bieden.

 

Sterk in communicatie

Het beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden is een must voor een Relatiemanager maar ook voor elke commerciële en of representatieve functie. 

Effectief communiceren is cruciaal om heldere presentaties te kunnen geven, een één-op-één relatie op te bouwen, gedetailleerde rapporten te schrijven, te mailen en telefoneren… Als goede Relatiemanager leg je helder uit wat het product of de dienst is die je aanbiedt. Daarnaast kun je goed uitleggen wat jouw toegevoegde waarde is en wat de toegevoegde waarde van jouw organisatie voor je klant kunnen betekenen. Je kunt de klant dus overtuigen van de voordelen van het zakendoen met jou zonder dat je opdringerig overkomt.

 

Resultaatgericht

De doelen van je organisatie in de gaten houden en goede resultaten neerzetten is belangrijk, maar ook hier mag je niet te opdringerig zijn. Zorg dat je inzicht krijgt in de grootste uitdagingen van je klanten, een vertrouwensband met je klanten opbouwt en dat je winstgevende accounts goed onderhoudt. 

Je houdt je verkoopresultaten in de gaten en je gaat actief op zoek gaat naar manieren om jouw producten of diensten het nog beter te laten doen door in te springen op de behoeften van je klanten.

Tenslotte, wat is de beste reclame die je kunt krijgen? Mond- tot mondreclame! Nieuwe klanten die bij jou terechtkomen omdat zij doorverwezen zijn door jouw bestaande klanten. Dat is de belangrijkste sleutel tot succes en als je dit spelletje snapt ben jij een top Relatiemanager!

 

Op zoek naar een nieuwe baan?

Ben je toevallig op zoek naar een nieuwe baan of sta je open voor een nieuwe uitdaging? Dan is wellicht deze vacature iets voor jou. TecTiz heeft nu toevallig een vacature voor een Relatiemanager beschikbaar. Zie hier de vacature. Heb je interesse? Maak je kandidatuur snel bekend door te reageren en kom vrijblijvend kennismaken. Misschien ben jij de Relatiemanager die wij zoeken. Op TecTiz.nl vind je al onze vacatures.

Deel dit artikel Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone